onsdag 18. september 2013

Smak av høst...


En høstdag. Regntung og mørk. Bake. Gode dufter av krydder og eple.



Krydret eplekake med karamellnøtter

150 g smør
125 g muscovado sukker
1 egg
1 eggeplomme
150 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts malt ingefær
1/2 ts kanel
3 cm ingefær
1 sitron
1 dl melk
2-3 små epler

Rør smør og sukker sammen. Tilsett egg og rør luftig. Sikt i det tørre. Tilsett fersk revet ingefær og sitronskall. Ha i melken og rør sammen. Ha røren i en 20 cm stor form, og trykk nedi eplebiter uten skall. Stekes på 160 grader i omtrent 40 min.

Karamelnøtter

125 g smør
100 g brunt sukker
1 dl fløte
Kokes til det tykner, tilsett deretter 130 g blandet nøtter.




Server kaken sammen med karamellnøttene, og nyt smaken av høst...

7 kommentarer:

  1. å, denne kunne jeg tenkt å sette tennene i .....så veldig god ut :-)

    jeg liker også å bake nå på høsten :-)

    klem tone

    SvarSlett
  2. Mmmm, det hørtes og så veldig godt ut=) Koselig med høst når man kan kose seg litt ekstra=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Namnam - denne så god ut!! Takk for oppskrift!
    Har kost med mange flotte innlegg - fra koselige gamle linputer, rognebærgele (nydelige bilder) herlig trekasse og litermål!! Puhh - nå må jeg skrive fort for nå går jeg på reservebatteri og jeg finner ikke ladeledningen.
    Nyt skjønne høstdager!

    Klemmer fra Hjørdis

    SvarSlett
  4. Mmmmm den så herlig ut,takk for oppskrift. Denne må
    jeg prøve. :))
    Ha en fin dag.
    Klem Mette.

    SvarSlett
  5. Åh, jøje meg! Det så godt ut! Nam! Veldig fristende!

    Ønsker deg en herlig høstkveld og en riktig god helg! Kos deg masse!

    SvarSlett
  6. Åh, det så vannvittig godt ut. Og ikke så vanskelig heller, jeg skal jammen prøve denne. (",)

    SvarSlett
  7. Ååå, den såg himmelsk ut!

    Har ikke laga eplekake enda i høst, så nå er det vel snart på tide

    Ha en finfin helg

    Klemmer fra Lottemora

    SvarSlett